06 46 380 270 info@crowntext.nl

Afgelopen voorjaar ben ik bezig geweest met mijn eerste échte boekvertaling. Ja, ik zeg ‘échte’ want ik heb ook al wat flutromannetjes op mijn naam staan. Dat was, zeg maar, niet echt mijn ding. Volgens mijn schoonzusje – een kenner op dit gebied – kreeg ze van mijn vertalingen minder rode oortjes dan van andere boekjes uit het genre. Dit kan wel kloppen: bij het vertalen van deze boekjes moet er best veel tekst geschrapt worden om binnen het door de uitgeverij gestelde maximum aantal pagina’s te blijven. Dit bereikte ik door pikante scènes van meerdere pagina’s terug te brengen naar enkele zinnen. Mijn hoofdpersonen gingen altijd zonder omwegen op hun doel af, zal ik maar zeggen. Maar goed, na drie boekjes te hebben doorgeworsteld heb ik het maar voor gezien gehouden.

Maar het bleef wel kriebelen. Het leek me ontzettend leuk om een keer een Echt Boek te vertalen. Vorig jaar kwam ik via een oude kennis uit de vertaalwereld in aanraking met uitgeverij Atlas Contact. En hier kwam een aantal maanden en een proefvertaling later een opdracht uit voort: de vertaling van Big Bang Disruption van Larry Dowes en Paul Nunes. Ik viel wel met mijn neus in de boter met dit boek, aangezien er veel bedrijven voorbijkomen waarvoor ik al jaren vertaal, zoals Microsoft, Google en Intel.

In dit boek draait alles om big bang disruption en hoe bedrijven hiermee kunnen omgaan. Big bang disruption – de uitgeverij koos ervoor om deze term in het Nederlandse boek onvertaald te laten – is de overtreffende trap van disruptieve innovatie. Tegenwoordig kunnen nieuwe innovaties stabiele bedrijven in luttele maanden of soms zelfs dagen ontwrichten. De auteurs leggen uit hoe dit komt (het korte antwoord: door apps) en wat je er als bedrijf tegen kunt doen. Op beeldende wijze zetten ze uiteen hoe de opkomst van apps niet alleen verregaande gevolgen heeft voor ons eigen dagelijkse leven, maar ook voor de strategieën die bedrijven erop nahouden.

Het boek is vooral interessant door de vele casestudy’s die de schrijvers aanhalen. Zo krijg je een kijkje in de keuken van veel multinationals. Ons eigen Philips komt uitgebreid aan bod als positief voorbeeld. De schrijvers zijn vol lof over hoe Philips zijn eigen bestseller, de gloeilamp, de nek omdraaide. Het bedrijf zag aankomen dat deze lamp verouderd raakte en kondigde daarom aan dat de productie hiervan zou worden stopgezet. Het concern bleef zo de concurrentie een stap voor en nam het voortouw bij alternatieven zoals ledlampen en spaarlampen.

Ik had soms ook wel enkele vraagtekens. De manier waarop bedrijven volgens de auteurs met disruptieve innovatie moeten omgaan, is misschien goed voor de omzet maar er wordt met geen woord over de maatschappelijk gevolgen gerept. Zo wordt er gezegd dat Nike tegenwoordig een lean en duurzaam productieproces heeft, en contracten heeft gesloten met meer dan 900 partnerfabrieken over de hele wereld. Hierdoor draait Nike nu een omzet van ruim een half miljoen dollar per werknemer. Een paar jaar geleden had Nike echter nog een zeer slechte reputatie vanwege de armzalige arbeidsomstandigheden die in veel van de Nike-fabrieken heersten. Het bedrijf heeft dit naar verluid aangepakt maar er is in grote delen van de kledingindustrie op dit gebied nog veel mis, zoals vorig jaar bleek uit het instorten van een kledingfabriek in Bangladesh. Je kunt je daarom afvragen in hoeverre het op lange termijn verantwoord is om altijd maar voor het goedkoopste te gaan.

Desondanks is  een zeer lezenswaardig boek. Als je dit boek hebt gelezen weet je heel goed waarom sommige bedrijven en producten eerst heel succesvol zijn en daarna geruisloos van het toneel verdwijnen. Niet alleen bekende namen zoals Amazon, Twitter, Apple, Intel, Tesla, Netflix, Cirque du Soleil en Draw Something passeren de revue, maar ook spraakmakende startups zoals Airbnb, Uber, Kickstarter en Oculus VR. Ook 3D-printen, IFTTT en de opkomst van de drone wordt besproken. Al met al een aanrader dus!

Big bang disruption verschijnt volgende maand.